tisdag 6 november 2012

Min Första PT-Träning!

Idag var dagen då jag skulle på min först PT-träning och jag var så sjukt taggad och motiverad att jag klev upp 08:00, bara för att hinna äta 1,5 timme innan träningen som Jenny sagt till mig! Och jag som avskyr att äta frukost! Det är näst inpå omöjligt för mig att äta något innan 11-tiden på dagarna nu för tiden... Men, jag gjorde en kopp te och hällde upp lite fil, i vilken jag skivade ned en banan och tvingade i mig. Bra stolt över att jag klarade det faktiskt! Som ett barn som ska till skolan för första gången packade jag sedan min väska med vattenflaska, handduk och inneskor och traskade lydigt iväg mot gymmet.
Väl där kom Jenny och mötte upp mig, eftersom jag inte har fixat gymkort än, och jag trodde att jag skulle värma upp på en cross-trainer eller något - men icke! Jag skulle tydligen göra ett "step-test" och där någonstans insåg jag att jag skulle ha ont i hela kroppen resten av veckan... Testet gick ut på att kliva upp och ned på en step-bräda som var cirkus 30 cm hög, i ett givet tempo under 3 minuter och med pulsband. När dessa tre minuter var över så skulle jag sätta mig och vila under en minut, då Jenny skulle läsa av hur snabbt min puls återgick. Det visade sig till min stora förvåning att jag inte har kondition som Usain Bolt! Eller ens som Marit Paulsen faktiskt... =) Men, det går ju att förbättra och som högst hade jag nu 166 bpm och som lägst 114 tror jag och det var tydligen inte så bra när man satte inte det i en formel...
Jag kommer nu inte riktigt ihåg ordningen på allt vi gjorde, saker och ting har blivit lite suddigt under dagen, men jag ska försöka få med alla övningar och mina tankar om dem i alla fall.
*Knäböj: vi började med helt vanliga knäböj och armarna rakt ut och Jenny sprang runt och kollade hur det såg ut i från alla håll och kanter... Sedan gav hon mig skaftet till en sopkvast och jag tror inte hon menade att jag skulle städa! Nej, jag skulle hålla den med sträckta armar ovanför huvudet och hålla armarna vid öronen och sedan göra knäböj. Efter det var det dags för en av hennes personliga favoriter: kettlebells! Jag stod en kettlebell mellan fötterna, tårna och knäna pekande utåt, för att sedan böja mig ned och lyfta den med fokus på rak rygg och stabil bål. Det verkade som att Jenny var ganska nöjd med mig i den övningen.
*Utfall: här blev jag lite ledsen på henne: jag skulle nämligen använda spegeln för att se så att fot och knä pekade rakt fram och av någon anledning så är speglar på gym släkt med, och minst lika elaka, som speglar i omklädningsrum... Usch! Men det var bara att bita i den sura bananen och göra som man blev tillsagd. Enda plåstret på den sargade självkänslan var att jag fick mycket beröm för min bålstabilitet! Tror det kanske beror på att jag ridit 2-3 hästar/dag i typ hela mitt liv och att det kanske finns någon slags grundstomme långt därinne under allt fluff!
Efter det så var det dags för utfallsgång! Jag kan i alla fall säga att det inte är mitt nya sätt att gå! Sjuuuukt jobbigt! Jag fick gå 10 steg i 3 set, totalt 30 utfall! Men jag skötte mig bra och missade bara något steg där ena knäet drog sig snett inåt.
*Bäckenlyft med boll: här skulle jag lägga mig på en matta och lägga upp fötterna (typ vristerna) på en pilatesboll för att sedan lyfta rumpan rakt upp, utan att räta ut knäna och benen. Först kändes det inte så mycket, men till andra setet så flyttade Jenny ut bollen lite och då blev det genast värre... =)
*Masken: det låter ju inte direkt flashigt, men Jenny förklarade att det var en mycket bra övning och att det ser proffsigt ut att göra den på gymmet och då måste man ju testa! Nu kan jag väl erkänna att det kanske mest gäller när någon med Jennys fysik gör det, kanske inte så mycket när en mini-flodhäst försöker sig på det... Men ändå. Man står rakt upp med armarna längs med sidorna och sedan rullar man först huvudet och sedan resten av kroppen ned mot golvet tills man har händerna/fingrarna i golvet. Då "promenerar" man ut framåt med händerna tills man är typ i plankposition, då ska man "krypa" ikapp med fötterna utan att böja på benen. Jag har på tok för korta benmuskler på baksidan av låren, så det är en jättebra övning för mig!
*Roddmaskin: nu var det dags att gå över till armar och överkropp och vi började i maskin, en maskin som jag kört massor med gånger -- men tydligen på fel sätt!!! För man ska bara jobba med axlar och skulderblad halva vägen mot kroppen, sedan får man använda armbågarna! Aha-upplevelse! Detta är ju verkligen en del av kroppen som jag har tappat sedan jag slutade rida och framförallt sedan bröstförstoringen, då jag inte längre vågade sträcka på mig helt längre! Sjukt skönt att verkligen jobba med ryggen!
*Armhävningar på Knä: om jag inte var imponerad av min coola PT innan så blev jag det nu! Hon visade 3 olika sorters armhävningar och det verkar vara lika enkelt för henne som att gå och jag som inte kan göra en enda "riktig" armhävning var djupt imponerad och inte så lite avundsjuk! När hon sedan frågade vilken jag ville göra så sa jag som det var att jag inte kunde göra en enda på ett enda sätt... Då sa hon att vi skulle börja med att göra dem på knä och med händerna på en step-up bräda för att underlätta lite. Så det var breda armhävningar som gällde och när jag hade gjort 6 så ville jag lägga mig ned och dö lite grann, men Jenny pushade mig att göra 2 till! Enda anledningen till att man klarar det är ju för att man inte vill bryta näsbenet! Efter en kort vila var det dags för ett nytt set och jag tror att jag gjorde 8 eller 10 till, men det jag vet med säkerhet är att jag gav ifrån mig något slags grymtande eller stönande som nog inte uppskattades av de stackars grabbarna som tränade runt omkring... =) Sedan lät hon mig prova att göra 2 stycken på tå mot en högre bänk och det var nog det sista mina stackars armar orkade...
*Ryggresning med rullning: här hoppade jag i en ställning och skulle sedan böja mig framåt med helt rak rygg från länden till huvudet och när jag kom ned så skulle jag böja in huvudet och "rulla" hela vägen upp till utgångsposition. Första gången gjorde jag 12 reps och Jenny tyckte att det såg bra ut, vilket jag nog också kan tacka hästarna för. Det är verkligen sjukt bra och allsidig träning att rida! Efter vilan var det dags för nya reps, men efter 9 stycken kroknade jag fullständigt!
*Plankan: jag och min stora käft säger jag bara! När hon började prata om plankan så var jag av någon oförklarlig anledning tvungen att nämna att det hade man ju gjort ett par stycken i sina dagar! OBS! Gör inte det! Säg aldrig till din PT att du någonsin har gjort en enda fysisk övning, för de kommer att hålla det emot dig i all evighet och då göra den 100 resor värre! Haha, näe då, Jenny är inte så elak som jag får henne att framstå, men hon bestämde att jag skulle köra 40 sekunder, istället för mina 30 sekunder som jag gör hemma. Med astrött kropp! Uaaaaah!
*Bålrotation med medicinboll: om jag inte hade så korta armar och inte så mycket fluff ivägen på både armar och mage, så hade det här gått suveränt! Men så är inte fallet... Man sitter lite smått bakåtlutad och krummande och lyfter bollen från sida till sida. Jag fick börja med fötterna i backen och med en boll på 3 kg, vilket gick ganska bra får jag säga. Sedan gick vi vidare till att hålla fötterna uppe i luften och då vägde bollen 1 kg. Det var rätt mycket jobbigare...

Jag tror att det var allt vi gjorde och det som förvånade mig mest var att vi endast hade använt en maskin! Det här känns mycket roligare och mer "äkta" än att sitta och bråka med tyngder i maskin. Det här ska bli så roligt!!!
Sedan gick vi igenom resultaten och även matregistreringen som jag gjort under helgen, där Jenny var rätt nöjd på det stora hela, men gav massa bra tips på vad jag ska tänka på och vad jag ska fokusera på just nu.
Det är så svårt att slita sig! Jag har tusen frågor och jag skulle kunna lyssna på henne i all evighet, det är ju helt nya grejer för mig! Men hon har ju andra kunder och jag var noga med att komma hem för att äta, eftersom hon sa förra veckan att jag bör äta senast 30 minuter efter träning!
Så jag hasade mig nedför trappen vid gymmet och ringde Anders för att ge en mycket animerad återberättelse av min träning! Den var nog ganska rolig och jag tror att jag ska försöka att skriva direkt efter träningen nästa gång, så blir det kanske lite roligare.
Jag skyndade i alla fall hem och gjorde gröt på 50% havregryn och 50% rågflingor, MUMS!

Sedan rasade jag ned i soffan och läste, samt sov gott en timme, fruktansvärt nöjd med mig själv!

1 kommentar:

  1. Ha ha ha, jag skrattar så jag blir rullstolsbunden. Känner igen typ allt från min naprapat/PT. Jag är ändå i någon slags grundform (enligt mig själv) men gör allt på fel sätt, särskilt roddmaskinen som han verkar gilla att använda som tortyrredskap..
    Skulle heller aldrig våga andas om att jag typ kan något, inte ens springa som jag gör varenda dag, han skulle direkt hitta något sätt att vända det mot mig.
    Ändå gillar man sin PT så mycket... konstigt fenomen :-)

    SvaraRadera