torsdag 15 november 2012

Mitt Andra PT-Pass!

Idag var det dags att träffa Jenny igen och jag var lagom mör i benen efter gårdagens 13 kilometer med hundarna i hyfsat tempo, så jag var inte riktigt lika uppkäftig som sist...

Idag visade Jenny sin elaka sida direkt, genom att presentera mig för hennes kompis: Vågen. Jag som precis kommit överrens med min egen våg här hemma... Den som Jenny har är ju sjukt mycket mer påstridig och har koll på ALLT: fettprocent, muskelprocent och såklart vikt. Det visar sig att min egen våg är en back-stabber och hädanefter kan prata med sina nya kompisar i soprummet! Så går det när man sviker mig. =D
Så det var inte så roligt att få det svart på vitt, men det hjälper inte att gräma sig över --det är bara att göra något åt saken och det är ju det jag har Jenny för. Inte för att få mig att tycka att jag är perfekt som jag är -- utan att ta mig tillbaka till den jag egentligen är och alltid har varit innan Soffan fick mig i ett fast grepp. Så jag tror att vi kom upp i 47 % kroppsfett och 24% muskler eller så och då är väl målet att få det motsatta förhållandet under 2013...
Sedan var det dags att lära känna nästa nya kompis: Löpbandet. Jag har alltid bävat för att springa på löpband, jag har varit rädd att de ska gå sönder när jag dunsar ned med fötterna och att det ska sluta med att jag snavar på min egen fot och kollapsar och åker med bandet ned på golvet... Det skulle kunna hända, men vår första dejt gick ASBRA!
Jenny hade räknat ut att mitt mål med PHS innebär ett tempo på 12 km/h och idag springer jag på ca 8,5/9 km tempo. Så vi började med att ställa in distansen på 1 kilometer och tempot på 9 km/h och det kändes väldigt nice med underlaget och jag ställde in blicken på parkeringen utanför och kopplade bort allt annat. Jenny gick runt och kollade och pratade och sa att jag inte behövde svara, vilket nog var tur, för då hade jag nog ramlat! Jag är den första att erkänna: jag har INGEN simultankapacitet! =)
När jag hade kommit igång lite så höjde Jenny till 10 km/h under en intervall och sa att det gav mig ett mycket bättre och mer korrekt löpsteg och det kändes väldigt skönt i kroppen att sträcka ut ordentligt! Sista intervallen höjde hon upp till 10,5 km/h och jag är så glad över att jag klarade det och kroppen kändes genuint lycklig av den lilla löpturen. Så nu är målet att intervallträna hastigheter på löpbandet och jobba på distansen ute, oavsett tempo.
Därefter var det dags för cirkelträning och jag tänkte att så rund som jag är så borde jag vara rätt bra på den här övningen -- men det visade sig att det inte hade något med saken att göra! Istället var det 4 övningar som man gjorde i följd, 1 minuts vila och sedan på't igen och totalt 3 varv idag.
*10 utfallssteg
*10 armhävningar på knä (golv)
*10 bäckenlyft på boll
*15 crunches

Det kändes helt klart, men det gick riktigt bra tycker jag! Rätt mentalitet och jävlaranamma så går det mesta.

Sedan var det dags att utveckla roddmaskinen som jag började med förra gången: hantelrodd. Jag fick börja med en 10 kgs hantel och det gick bra med vänsterarmen, men höger är lite för klen än så länge -- så vi bytte ned till 8 kgs. Det viktiga för mig är att verkligen få in korrekt teknik redan från början, vikterna kommer med tiden. Det är så himla lätt att lära fel, mycket svårare att lära om.
Efter det kom en av mina absoluta hatövningar: axelpress... Det är helt sinnessjukt hur klen jag är i de musklerna! Jenny gav mig först 3 kgs hantlar för 10 reps, sedan ökade vi upp till 4 kgs och det sved som f***n i axlarna! Sista gången bad hon om 12 reps och hjälpte till lite de sista när armarna var som sönderkokt pasta!
Därefter började vi prata mer om PHS och arbetet som förhoppningsvis ska ta mig FÖRBI fystesterna med flying colours och då kom vi in på burpees. Jenny visade hur de ska se ut och som vanligt ser det lika lätt ut som att andas eller gå rakt fram när hon gör det. Jag fick börja med att göra dem mot step-up brädan på högsta och gjorde 10 st. Sedan sänkte hon ned den till en lägre nivå och då började det bli jobbigt i låren, mjölksyran från utfallen började smyga sig på... Tillsist fick jag prova på 2 riktiga och SATAN så jobbigt! Jag tror inte jag klarade en enda... Men nu har jag en fixerad målbild och det är ju en övning som jag kan göra var som helst, när som helst, precis som plankan -- men som verkligen tvingar hela kroppen att jobba! Så Jenny tyckte jag skulle ha som mål att få ihop så många burpees som möjligt på en vecka, typ 100 stycken och sedan utmana mig själv att öka antalet vecka för vecka.



Såhär är drömmen att det ska se ut! =D

Efter det gick vi över till rygg och mage, först ryggresning med vridning på boll. Alltså, jag har svårt för den där bollen, i alla fall när man ska ligga på mage på den... Det känns som jag får allt fluff tryckt uppåt och därmed inte får den lilla rörlighet jag har att funka ordentligt. Jag känner ju fortfarande att det tar på ryggen, men jag föredrar att göra den i ställning. dock är jag fast besluten om att övervinna alla mina "fobier" inom träningen och kommer därmed att jobba med bollen parallellt.
Vi avslutade med 2 set av plankan (30 sekunder) och bålrotationer med 1 kgs boll 20 reps. Vi gick lite mer in på tekniken här och att jag kan fokusera mer på det när jag tränar hemma, än att jag har ett tungt motstånd.
Efter detta var jag rätt mör, men inombords känner jag mig pånytt-född! Det är så fantastiskt roligt och givande att träna med Jenny, jag önskar jag hade råd att göra det varje dag! Hon har en förmåga att få ur en det sista, som man inte ens visste att man hade. Jag längtar redan till vår nästa träff om två veckor!

Nu är min egen vecko-träningsplan som följer (med reservation för de dagar jag jobbar och ibland inte orkar göra något alls när jag kommer hem):
Måndag: styrka
Tisdag: löpning
Onsdag: styrka
Torsdag: löpning
Fredag: styrka
Lördag: löpning
Söndag: VILA

Om jag håller det OCH jobbar på kosten (suck...) så borde det komma resultat snart... Jag ska nog visa Jennys våg att jag inte ger mig i första taget -- SPARTAN YEAH!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar