måndag 5 november 2012

PT for Power!

Jag har ju, som vi alla vet, kämpat med att gå ned  i vikt och komma igång med träningen ganska länge med resultat som inte direkt får en att jubla... Och tillslut fick jag nog! När det gäller allt annat så ber man någon om hjälp när det gäller saker man inte kan själv, men för mig har det suttit jävligt långt inne att be om hjälp när det gäller bland det viktigaste jag har: min kropp och hälsa. Jag tror att det beror dels på att jag själv har gett upp lite grann och intalat mig att det inte går att göra något åt och sedan skäms jag oerhört över både vikt och hur jag ser ut. Men vad hjälper det??? Inget alls!
Så - -vad göra? Joo, jag bestämde mig för att satsa på en PT och inte vilken PT som helst, utan Jenny Nielsen som jobbar bl.a. på Fitness24Seven här nere i centrum. Ju mer jag läste om henne och på hennes blogg, desto mer kändes det helt rätt att ge mig själv den här presenten, eller vad man ska kalla det. Kolla själv och bli inspirerad: Sundostark
Så förra veckan var jag på ett första möte med henne, sittande på en pilatesboll fick jag svara på massa frågor och berätta vilka mål jag hade. Grejen med Jenny är att hon kan nog inte göra något halvdant: hon är PT, kostrådgivare, Kettlebell-instruktör och utbildar sig även till massageterapeut på Axelsson's. Detta är ju awesome, för det innebär att jag kan få i princip ALL hjälp jag behöver ifrån en och samma person! Sedan är hon sjukt trevlig och energisk (no shit...) och det kändes som att hon trodde på att jag skulle kunna nå de mål jag önskade i alla fall. Jag är fortfarande väldigt generad över vikt och hur långt jag låtit mig själv förfalla, men som Jenny sa: Det var förut, nu kör vi nya tag! Det jag vill säga är att det i alla fall inte känns som att hon dömer mig för det, utan bara fokuserar på härifrån och framåt, vilket är skönt för någon som under flera års tid mest identifierat sig med en liten flodhäst... =) Och ja, jag kommer driva extremt mycket med mig själv och min träning i den här bloggen, jag är inte ute efter medlidande eller komplimanger -- det är bara så jag hanterar det. Så läs och skratta, eller läs någon annan blogg istället!
Jenny och jag ska nu träffas varannan vecka fram till bröllopet och sedan får vi se om det blir en gång i månaden efter det eller om vi fortsätter likadant.

Mina mål:
*Viktminskning: jag vill gå ned i vikt och det spelar egentligen ingen roll vad jag väger, jag vet hur jag vill se ut i spegeln, men det handlar om 20-30 kg. Detta helt till 2013-05-11... =)
*Kondition: jag vill klara PHS tester i juni, d.v.s 2 km löpning på under 10 minuter för att ha god marginal (10,5 är tillåten tid)
*Styrka/smidighet: återigen PHS-tester i juni: Harres-test och släpa på dockan! =)
*Tävling: jag vill kunna genomföra en mini-triathlon under sommaren, d.v.s. 1,8 mil cykling, 900 meter simning och 4,2 km löpning.

Så, jag har lite att göra som ni ser, men med Jenny's experthjälp och min fruktansvärda tävlingsinstinkt vässad till max så ska det gå! Ser ni det, inget "nog", utan "ska", för nu finns det ingen återvändo!

I'll be awesome!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar